sunnuntai 17. helmikuuta 2008

Kuinka nopeasti kertsin pitää alkaa?

Tämä blogipostaus on julkaistu alunperin 17.2.2008 ja se on aivan ensimmäisiä julkaisujani täällä. Päivitin tekstiä hieman tähän päivään nyt lokakuussa 2024.
Sako ja Joni, Kuvaaja: Ville Nisunen
Biisinteossa on perinteinen sääntö: "Kertsin pitää alkaa minuutin sisällä biisin alusta, ja sen matalimman kohdan tulisi olla korkeammalla kuin a-osien korkein kohta." Tämä ohjenuora toimii tietyissä tapauksissa, mutta kuten moni muukin sääntö, sen rikkominen voi tuottaa paljon mielenkiintoisempia ratkaisuja.

Miksi kertosäkeellä on kiire?

Ajatus siitä, että kertosäkeen pitäisi tulla minuutin sisällä biisin alusta, pohjautuu perinteisiin pop-musiikin rakenteisiin ja levy-yhtiöiden näkemyksiin. Oletus on, että kuulija menettää mielenkiintonsa, ellei biisi ala potkia tarpeeksi nopeasti. Tämä on kuitenkin enemmän harhaluulo kuin totuus – monet "klassiset" kappaleet käyttävät paljon aikaa oikean tunnelman luomiseen ja jännitteen rakentamiseen, ennen kuin kertosäe iskee. Se toimii, koska kappaleen muu rakenne pitää kuulijan otteessaan ja odotus palkitaan.

Perinteisessä a-c-a-c-b-c -rakenteessa sääntö on usein ihan järkevä. Kun kertosäe tulee a-osan jälkeen, se tuo odotetun nousun ja lisää mielenkiintoa biisiin. Tämä ei kuitenkaan ole ainoa tapa herättää kuulija. Mikä tahansa muukin järjestys säkeistöissä voi toimia.  

Nyt TikTokin aikakaudella suositaan vieläkin nopeampia huippukohtaan menoja ja biisit yhä useammin myös alkavat sen vuoksi kertsillä. 

Toisaalta monet DJ:t, jotka soittavat levyjä klubeilla tietävät, että pitkillä introilla todellakin on tehtävänsä. Siellä on tärkeää, että ihmiset ehtivät tanssilattialle, kun kuulevat lempibiisinsä. Introt ja outrot myös vaikuttavat siihen, kuinka luontevasti biisit saa miksattua yhteen.

Sääntöjen rikkominen ja luova vapaus

Eri kappalerakenteet antavat tilaa kokeilulle. Kertosäkeen ei aina edes tarvitse olla biisin huippukohta. Se voi olla jopa alaspäin menevä tai rakennettu täysin odotuksia rikkoen, ja silti biisi voi toimia. Kyse on lähinnä siitä, miten rakenteelliset ratkaisut tukevat biisin kokonaisuutta. Joskus vastakkaiset rakenteet tekevät kappaleesta vain vahvemman.

TikTok ja uudet biisirakenteet – hyvä vai huono suunta?

Viime vuosina TikTok on muuttanut musiikin tekemistä yllättävän paljon. Monet nykybiisit alkavat kertosäkeistöllä ja kappaleisiin etsitään tarkoituksella nopeasti iskevää, helposti meemiytyvää koukkua, joka jää päähän 15 sekunnissa. Tämä on ymmärrettävää, koska alustalla toimivat parhaiten lyhyet ja mieleenpainuvat klipit. 

Haluaisin kuitenkin hieman haastaa tätä trendiä. Biisin menestys voi lähteä TikTokista, mutta sen on toimittava myös muualla, jos siitä tulee oikeasti kestävä hitti. Miten yleisön saa joraamaan biisin tahdissa 3 minuuttia, jos sen huippukohta tulee jo ensimmäisen 15 sekunnin aikana? Ehkä LIVE-keikoille pitää sitten tehdä vaikka uusia versioita tällaisista meemihiteistä. 

Kuulijan käyttäytyminen – radio ja striimipalvelut taustalla vai keskiössä?

Useimmat ihmiset kuuntelevat radiota taustalla esimerkiksi työpaikalla, eivätkä he vaihda kanavaa heti, jos biisi ei heti iske. Kanavan vaihtaminen on harvoin spontaani päätös, ja monet ovat kanavauskollisia, vaikka inhoaisivatkin joitain biisejä. Tämä tarkoittaa, että minuutin sisällä ei ole pakko tarjota "herätystä". 

Hyvin tehdyssä tuotannossa vetävä tarina ja/tai sovitukselliset jipot onnistuvat pitämään kuulijan otteessaan loppuun asti ja kappaleen lopetus vielä palkitsee kuulijan jotenkin. Hyvä aloitus ja vahva lopetus ovat yleensä ne, mitkä biisistä loppujen lopuksi jää vahvimmin mieleen.

TikTokissa ja Spotifyssa biisi kuitenkin skipataan nopeasti. Kärsimätön kuluttaja ei välttämättä anna biisille enää nykypäivänä samanlaista mahdollisuutaa kuin ennen. Vanhat kuulijat kuitenkin sen tekevät, joten vakiokuuntelijat ovat artisteille todella tärkeitä. 

Säännöt ovat vain suuntaviivoja

Sääntö "kertsin pitää tulla minuutissa" (tai nykyään puolessa) on hyvä tiedostaa, mutta sen ei pidä antaa kahlita luovuutta. Luovat ratkaisut vaativat joskus sääntöjen rikkomista. Kappaleen herättäjänä voi toimia soolo, puheosuus tai vaikka äänitehoste – eikä se aina tarvitse olla kertsi.

Biisin rakentamisessa on tärkeää ymmärtää, miksi tiettyjä sääntöjä on olemassa, mutta myös osata rikkoa niitä silloin, kun se palvelee biisiä paremmin. Loppujen lopuksi hyvä kappale syntyy siitä, että sääntöjä sovelletaan luovasti – ei siitä, että niitä noudatetaan orjallisesti. 

Hieman tyylilajistakin riippuu, kuinka paljon liikkumavaraa todellisuudessa on, mutta mielestäni yleisöä ei saisi aliarvioida liikaa. Jos joku ei sitten ymmärräkään suurta taidetta, niin voipa ainakin itse olla tyytyväinen siihen, että ei ole jokaisessa tuotoksessaan tyytynyt pelkästään itsestäänselvimpiin ratkaisuihin. 

Hyvää estetiikan tajua säännöistä poikkeaminen kuitenkin aina vaatii. 

PS:
Jos et vielä kuulu sisäpiiriini ja haluat nämä postaukset meiliin, liiity sisäpiiriin tästä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti