Mutta pitäisikö kakkua kuitenkin kuorruttaa jotenkin?
Yksinkertainen biisi on helppo ymmärtää ja viesti menee paremmin perille. Se on yleensä helppo muistaa, kertosäkeistöä hyräilee mukana tahtomattaankin jne., mutta entä kun biisin kuulee yhä uudelleen ja uudelleen? Saako kuulija sitten myöhemmin enää biisistä mitään?
Yksinkertainen kappale kuluu nopeammin puhki ja lopulta sen suosion kestävyys on kiinni enemmänkin ulkomusiikillisista seikoista: Biisiä esim. halutaan kuunnella siksi, että se tuo mieleen vaikkapa kesän vuonna x ja y. Vielä kymmenen vuoden päästäkin laulu saattaa tuoda mieleen sen jonkin tietyn tilanteen ja paikan.
Jos ihminen tapaa rakastettunsa jonkun tietyn biisin soidessa, siitä tulee helposti "heidän laulunsa" ja sen jälkeen he kuuntelevat sitä useammin kuin mitään muuta. Mitä useammin kappale soi, sitä useamman laulu siitä tulee. Tämän vuoksi radiokanavalle kannattaa aluksi vaikka vähän maksaakin siitä että biisiä soitetaan.
Silloinkin kun kyse on vaikkapa kantaaottavasta punk-rymistelystä niin mahdollinen menestys perustuu paljolti ulkomusiikillisiin ansioihin. Menestykseen vaikuttaa se onko kappale ajankohtainen ja pitääkö yleisö merkityksellisenä niitä asioita joista punkkarit milloinkin huutavat. Monelle on myös tärkeää että esiintyminen on uskottavaa ja ulkoinen olemus on linjan mukainen.
Joskus menestys voi olla jopa kokonaan ulkomusiikillista aikaansaannosta: Monet artistit näyttävät nykyään niin hyvältä ja heidän laulunsa on niin pitkälle koneellisesti käsiteltyä että laulajan sijaan voitaisiin käyttää vaikka nimitystä "blayback-malli". Autotunen saa nykyisin mukaan live-esiintymisiinkin!
Myös jonkin uuden musiikkigenren esiinmarssin yhteydessä saattaa moni aallossa mukana oleva yhtye saada ulkomusiikillisista syistä suurtakin lisänostetta.
Monimutkaisempien laulujen menestys on hyvin harvoin välitöntä. Hankala biisi ei yleensä jää päähän ekalla kuuntelulla, mutta sitä vastoin se kestää kerrasta toiseen. Jokaisella kuuntelukerralla se avaa kuulijalle vähän lisää itseään ja jättää seuraavalle kerrallekin vielä jotain löydettävää.
Tällainen kappale ei kulu loppuun vaikka sitä soitettaisiinkin kaikkialla 24/7. Ongelma tällaisen biisin kanssa on se, että kun sen ytimeen ei heti pääse, se ei useinkaan ehdi avautua koko komeudessaan vaikkapa radion kiireiselle musiikkipäällikölle.
Tämän vuoksi ulkomusiikillisten asioiden olisi oltava kunnossa myös hankalamman biisin kanssa. Jos esittäjä näyttää hyvältä ja paketti on siististi kasattu niin menestymisen mahdollisuudet ovat huomattavasti paremmat. Jos prosessissa on vieläpä mukana muutama "iso nimi" niin musiikkipäällikkö ehkä alkaa jo uskoa ettei vain jostain syystä ymmärrä tätä uutta taidetta.
Kautta aikain näitä kestohittejä on myös pompsahtanut sieltä kasetin b-puolelta kun kuulijat ovat saaneet tutustua lauluihin ajan kanssa ja alkaneet toivoa lemppareilleen radiosoittoa. Tällöin biisillä pitää kuitenkin vakuuttaa ensin ne kuulijat, ellei muuta niin käyttämällä ohituskaistaa, tai näyttämällä tosi coolilta ;-)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti