Vastaus on kuitenkin sikäli tylsä, että se on niin pitkä, että pääsääntöisesti kysyjä ehtii nukahtamaan, ennen kuin vastaaja on ehtinyt vastauksessaan edes puoleen väliin! :D
Koska en halua väsyttää blogini lukijoita kohtuuttomasti (omissa nimissäni) laitan vahingon kiertämään ja kuittaan kysymyksen linkillä. Kuorsatkaa mieluummin Voicelle ja lukekaa tästä >>>
Niille jotka eivät jaksa lukea koko rotlaa todettakoon, että YLEllä summaan vaikuttaa kuulijoiden potentiaalinen pääluku ja yhdestä biisin soittokerrasta voi saada jopa kymppejä.
Kaupallisilla kanavilla taas homma toimii niin, että kanava maksaa (arviolta) 5-10% liikevaihdostaan Teostolle, joka taasen jakaa sen summan kaikkien soittokertojen ja biisien kesken.
Jos siis kaupallisella kanavalla menee hyvin, niin tekijöille tulee paljon rahaa, jos huonosti niin rahaa tulee vähän. Tyypillisesti YLEn maksamat korvaukset ovat jättimäisiä verrattuna mihinkään kaupallisiin kanaviin ja pienten kaupallisten tuotto tekijälle alkaa olla jo täysin merkityksetöntä.
Radiosoiton osalta kakkua on jakamassa yllättävän pieni joukko. Soittolistat ovat päivä päivältä lyhyempiä ja muutamille harvoille tuloutuu yhä enemmän korvauksia. Muut joutuvat hankkimaan tulonsa muualta kuin radiosoitosta.
LIVE-keikat onneksi tuottavat biisintekijöille sangen varmaa tuloa edelleen. Yksittäisen soittokerran tuotto on toki kohtuullisen pieni (osapuilleen 5€ / biisi), mutta jos biisin saa kolmen tai neljänkin esiintyjän keikkaohjelmistoon, niin se alkaa olla jo jotain, eikä soiton määrä ole oikeastaan muusta kuin esiintyjän motivaatiosta kiinni.
Sellaiset coverbändien lellikit kuin vaikkapa "Paratiisi" tuottavat vuosittain käsittämättömiä summia, radiosoitosta riippumattakin.
Kokonaisuutena kärki on joka tapauksessa kapea: Teoston jäseninä on yli 25 000 henkilöä ja heistä vain n. 200 saa teostoja yli 20 000 vuodessa. Järjelliseen elintasoon Teostotuloilla pääsee siis vähemmän kuin 1% lauluntekijöistä!*
Panoksen ja tuotoksen suhde ei silti ole automaattisesti aivan huono, koska kerran tehty biisi voi parhaassa tapauksessa tuottaa tekijälleen tuloa joka vuosi. Mikäli asia kiinnostaa enemmän, niin lue taannoinen postaukseni Lauluntekijän toiminnan taloudellisesta kannattavuudesta >>>
*Paljolti tästä vääristymästä voidaan toistaiseksi vielä syyttää radioita, mutta tilanne on paranemassa koska ihmisten henkilökohtaiset soittolistat syrjäyttävät sen pikkuhiljaa ja LIVE-kentälläkin on selvästi nähtävissä elpymisen merkkejä.
Tähän kirjoitukseen aihe ei nyt mitenkään liity mutta postaan anyways tähän.
VastaaPoistaOsaatko antaa jonkinlaisen selvennyksen Tuomari Nurmion - Valo yössä biisin lyriikasta? Eli mista kappale siis kertoo